Hogwarts Legacy-recensie

Datum van publicatie: 10 februari 2023
Ontwikkelaar: Lawinesoftware
Uitgever: Warner Bros. Interactief
Beoordeeld op: RTX 3060, Ryzen 7 5700G 3,8 GHz, 16 GB RAM
Koppeling: Officiële site

£ 18,99 Bekijken bij CDKeys 23 Bekijk bij Amazon £ 49,99 Uitzicht op John Lewis Bekijk alle prijzen (35 gevonden)

Ik was meer dan 20 uur bezig met Hogwarts Legacy voordat bleek dat het niet alleen een uitgebreide RPG is met vaardigheidsbomen, tovenaarsgevechten, knutselen, omgevingspuzzels en heel veel sidequests, maar ook een schilderachtig huisdecoratiespel is met een vleugje dierentuinbeheer. . Dit is een veel groter spel dan ik denk dat iemand had verwacht en aangezien ik de hoofdmissie en tientallen sidequests in meer dan 50 uur heb voltooid, ben ik nog steeds verrast door hoe goed elk afzonderlijk element is.

Het lijdt zeker onder een kronkelige start en afleidende technische problemen, maar toen ik eenmaal de vrijheid kreeg om heel Hogwarts en het kilometerslange landschap eromheen te verkennen, genoot ik van Hogwarts Legacy op dezelfde manier als van The Witcher 3 of Red Dead Redemption 2: in mijn eigen tempo door een overtuigend weergegeven wereld dwalen, mezelf laten verdwijnen in een personage waarin ik steeds meer investeer.

Net als de klassiekers uit de open wereld die ik zojuist noemde, is Hogwarts Legacy een spel dat je waarschijnlijk al eerder hebt gespeeld, maar ook een zeldzaamheid: een RPG met een groot budget die probeert al het prestige, de pracht en de verwachtingen van een enorm media-eigendom op te kroppen. in een naadloze sandbox. Voor het grootste deel is het een spijker. Dit is het Arkham Asylum-moment van Harry Potter: een spel dat zijn eigen verhaal vertelt in een gevestigde wereld, losgemaakt door de beperkende deadlines en creatieve grenzen van een film, gemaakt door een studio die zelf ooit was gedegradeerd tot verplichte marketingproducten zoals Toy Story 3: Het videospel.

Hogwarts Legacy had tijdens het spelen een stevige greep op mijn brein. Ik betrapte mezelf erop dat ik eraan dacht om duistere tovenaars te zappen met explosies van Confringo als ik het avondeten zou moeten klaarmaken, of zou nadenken over welke sjaal het beste past bij mijn nieuwe favoriete jas, welke plant ik zou moeten laten groeien om sneller onzichtbaarheidsdrankjes te brouwen, en of het spel dat wel of niet zal doen. ooit ophouden met liften als ik me tussen de vele torens van Zweinstein begeef (dat zal niet gebeuren). Ik denk helaas ook aan JK Rowling.

Zweinstein erfenis

(Afbeelding tegoed: Warner Bros.)

Tovenaarskom

Je kunt geen 3 meter lopen zonder dat een deel van het kasteel van Zweinstein tot leven komt.

Meestal is het een ongecompliceerde zaak als games goed zijn. We vinden ze leuk, ze verrassen ons, ik schrijf erover, het is leuk. Maar het plezier van Hogwarts Legacy vormt een unieke reeks tegenstrijdige gevoelens: ik geniet van een spel dat een verlengstuk is van JK Rowling, een machtig persoon die hun platform de afgelopen jaren heeft gebruikt om transfobe opmerkingen te maken, en haar rijkdom en roem heeft toegepast op een ideologie bevorderen die een van de meest kwetsbare gemeenschappen in de samenleving verwerpt en verder marginaliseert.

Hogwarts Legacy is niet geschreven door JK Rowling of rechtstreeks overgenomen uit haar verhalen. Warner Bros. en Portkey Games (de game-uitgeverij van Harry Potter-eigendommen) gaan zelfs zo ver dat ze zeggen dat ze 'niet betrokken bij de creatie van het spel' helemaal niet. Toch is het gebouwd op de wereld die ze heeft gecreëerd en erft het enkele van de problemen ervan, vooral de weergave ervan kabouters En 'huiselfen' . Het succes ervan zal haar waarschijnlijk zowel cultureel als financieel ten goede komen.

Het zal ook de getalenteerde mensen van Avalanche Software ten goede komen, die een rijke, bijna irritant gedetailleerde wereld hebben gebouwd die routinematig het bronmateriaal overtreft in termen van kwaliteit en inclusiviteit. Hogwarts Legacy zit vol eenvoudige maar harmonieuze systemen die het leuk en toegankelijk houden:

• Tovenaarsduels:
  • Een unieke kijk op afstandsgevechten waarbij richten niet nodig is, maar afstand houden, ontwijken en tegenwerken zijn de sleutelwoorden. Denk aan Batman met cooldowns (en meer moord).Verkenning:De wereld is verrassend groot en wordt nog groter als je eenvoudigweg kunt vliegen waar je maar wilt, op elk moment.Buit:Je kleding, mantels, sjaals, gezichtskleding en hoeden hebben Destiny-achtige aanstootgevende/defensieve eigenschappen, maar je kunt je cosmetische look gewoon naar wens instellen.Verzamelobjecten:Er is een schijnbaar eindeloze lijst met dingen die je op Zweinstein kunt vinden, vaak verborgen achter een micropuzzel. Niet verleidelijk genoeg om op te zoeken, maar leuk om vast te pakken op weg naar grotere dingen.Praten:Je doet er veel van, vaak met twee of drie dialoogkeuzes die binnen bepaalde grenzen een gekozen persoonlijkheid uitdrukken (maar slechts zelden de uitkomst van interacties lijken te beïnvloeden).De Kamer van Nood:Een gepersonaliseerde leefruimte voor je tovenaar met bijna Animal Crossing-niveau aan decoratiemogelijkheden. Uiteindelijk wordt het een stuk groter.

Het meest indrukwekkende aspect van Hogwarts Legacy is Hogwarts zelf. Ontwikkelaars omschrijven hun games graag als ‘levende, ademende werelden’, maar het is moeilijk om een ​​betere manier te bedenken om het titulaire kasteel te karakteriseren.

Je kunt geen drie meter lopen zonder dat een deel van het kasteel van Zweinstein tot leven komt: boeken reorganiseren zichzelf op planken, harnassen groeten voorbijgangers, heggen snoeien zichzelf tot in de perfectie, geesten zweven rond en vertellen moppen, leerboeken fladderen boven passerende studenten, en schilderijen animeren of converseren alsof het MOMA is overgestapt op de .webp-standaard. Mijn favoriete gang van Zweinstein is deze bescheiden gang vlakbij een binnenplaats waar twee gouden harnassen elkaar sluw tegenwerken met een trap elke keer als ik langskom. Eén keer het juiste pantser, nadat het vermoedelijk al genoeg had gehad hier met de streken van Lefty, trok zijn strijdknots aan en sloeg de altijd liefhebbende onzin uit de andere man.

Die grootsheid is echter niet altijd een zegen. Avalanche's dogmatische streven naar een realistisch Zweinstein heeft van de plek een eerlijk doolhof gemaakt. Alleen al de Centrale Hal sprak zich uit in zes of zeven richtingen, elk in spiraalvorm naar klaslokalen of naar kerkers. Ik heb nog nooit in mijn leven meer videogametrappen beklommen; ik word al buiten adem als ik er alleen maar aan denk. Meestal schakel ik navigatiemarkeringen in openwereldgames graag uit en leer ik zelf de kaart, maar aangezien ik geen drie jaar over heb, druk ik voortdurend op de knop die een gouden spoor naar mijn bestemming tovert.

De enige echt vervelende minpuntjes zijn de korte, maar frequente pauzes aan de deuren van Hogwarts terwijl het spel aan het laden is wat zich aan de andere kant bevindt. Deze ladingen zijn anders dan stotterende ladingen: er verschijnt feitelijk een ronddraaiend laadsymbool op de deur terwijl u wacht. Gelukkig heb ik in mijn opstelling nooit langer dan twee seconden hoeven wachten voordat een deur openging, maar het is een smet op een verder meeslepende wereld.

Vanaf de lanceringsdag heeft Hogwarts Legacy ook een aanzienlijk pop-in-probleem. Als je met een bezem iets sneller op een locatie arriveert dan verwacht, verdwijnen de studenten tot bestaan. Als je hoog boven het platteland uitrijdt, kan de motor ook in de war raken, omdat deze entiteiten onder je spawnt en despawnt. Renderafstanden en streamingbudgetten zijn technische hindernissen die de meeste openwereldgames beheersen door spelers op de grond te houden en zichtlijnen te beheren, maar Zweinstein heeft die luxe niet.

Zweinstein heeft ook niet de luxe om alleen maar een videogame te zijn. Het komt zo zelden voor dat we een gelicentieerd blockbuster-spel als dit krijgen, een spel dat grotendeels de enorme schaal van een ingewikkelde fantasiewereld vervult die tientallen jaren de tijd heeft gehad om zich in onze gedachten en op film te ontwikkelen. Maar de prestatie van Avalanche Software wordt gedeukt door de associatie met een maker die zijn macht en fortuin heeft aangewend om de juridische en sociale acceptatie van transgenders te ondermijnen.

Wat een puur feestmoment had kunnen zijn voor een serie die te laat was voor een geweldige videogame, wordt gecompliceerd door het feit dat het succes ervan een overwinning is voor JK Rowling, en alle slechte gevoelens die gepaard gaan met de wens om de coole nieuwe tovenaars-RPG te spelen. .

Hogwarts Legacy: prijsvergelijking CD-sleutels Hogwarts Legacy PS4-game £ 49,99 £ 18,99 Weergave Argos Zweinstein erfenis £ 18,99 Weergave Amazone Prime Zweinstein Legacy (PC) - Steam... 23 Weergave G2A VK Zweinstein Legacy, PS5 £ 53,09 £ 31,85 Weergave Johannes Lewis £ 49,99 Weergave Toon meer aanbiedingenWe controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen, mogelijk gemaakt door The Verdict 83 Lees ons beoordelingsbeleidZweinstein erfenis