Tekken 8 recensie

Ontwikkelaar Bandai Namco Studios Inc.
Uitgever Bandai Namco-entertainment
Beoordeeld op Nvidia GeForce RTX3070, AMD Ryzen 7 2700X, 32 GB RAM
Stoomdek TBA
Koppeling Officiële site

£ 56,85 Bekijk op ShopTo.Net £ 69,99 Kijk bij Green Man Gaming Controleer Amazon

Tekken 8 voelt als thuiskomen. Een beetje een ineenkrimpende opener, ik weet het, maar tijdens de 40 uur die ik met dit spel heb doorgebracht voor de recensie, kon ik het niet helpen dat ik het gevoel had dat ik herenigd werd met een oude vriend; een serie waar ik zo dol op ben. Tekken is terug, schat, en ik zou niet gelukkiger kunnen zijn.

Het is een spel dat zo vol zit met nostalgie-opwekkende momenten, maar slaagt er toch in om ze samen te bundelen in dit ongelooflijk toegankelijke, newbie-vriendelijke pakket. Het staat ver af van de barebones-ervaring die zijn voorganger was: Tekken 8 is echt de volgende generatie vechters, een bombastische krachtmeting waar je nu absoluut getuige van moet zijn, hoe lang het ook geleden is sinds je voor het laatst naar een King of Iron Fist-toernooi hebt gekeken.

Tekken 8 voelt als thuiskomen.

De nostalgische sfeer van Tekken 8 voelt opzettelijk aan. Het gaat all-in op zijn verhaal – genaamd The Dark Awakens – en bouwt op naar een dramatische conclusie van de voortdurende oorlog tussen het zeer liefdevolle vader-en-zoonduo Jin Kazama en Kazuya Mishima. Een verhaal dat al verdomd aan de gang is jaren, Let wel.

Het is zo'n passend hoogtepunt, een hoogtepunt dat me echt schokte over hoe goed het eigenlijk is. De verhaalmodus heeft een fantastisch tempo en gaat naadloos over van film naar gevechten in de vele hoofdstukken. De tussenfilmpjes zijn prachtig geanimeerd en zorgen voor een aantal enorme gevechten op anime-schaal, die geweldig waren om naar te kijken. Sommige hoofdstukken wijken zelfs af van de standaardformule van 'filmisch in gevecht' - zoals een formule die dingen verandert in een ouderwetse vechtpartij in Tekken Force-stijl - die ervoor zorgde dat dingen nooit te eentonig werden. Ik klokte iets minder dan vier uur in om het af te maken, wat ik in één keer deed omdat ik verslaafd was.

Dialogen en vertalingen kunnen soms een beetje wankel en stijf zijn, maar het is een van de meest samenhangende verhalen die Tekken in een mum van tijd heeft uitgespuugd. Niet alleen dat, maar elk lid van de basislijst komt in een of andere hoedanigheid opdagen, wat zo geweldig was om te zien. Ook al is het maar een korte glimp, elk personage krijgt zijn moment.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Het verhaal van Tekken 8 is gevuld met kleine verwijzingen naar eerdere games en verwijzingen die oude fans absoluut zullen opeten. Het is niet fantastisch om alle losse eindjes aan elkaar te knopen, maar het geeft een knipoog naar een heleboel dingen waarvan ik denk dat ervaren Tekken-hoofden er blij mee zullen zijn. Ook al is dit je eerste Tekken-game, het is een verhaal dat voldoende actie bevat om veel drama en entertainment in te vinden, en er zijn inleidingen om je bij te praten over het verhaal als je een opfriscursus nodig hebt.

Iets wat de verhaalmodus van Tekken 8 voor mij zeker nog leuker maakte, was het nieuwe Special Style-besturingsschema. Zie het als een compacte, meer casual en actievolle manier om Tekken te spelen. Combo's worden met één druk op de knop uitgevoerd, waarbij richtingsknoppen bepalen welke bewegingen worden weggegooid.

Ik ben niet super goed thuis in elk personage op de selectie, en Special Style maakte hoofdstukken waarin ik onbekende vechters speelde zoveel leuker om te spelen. Ik voelde me geen flopping fish die verwoed snaren en combo's probeerde uit te vinden, en hoewel ik denk dat Special Style een stuk beperkter is in vergelijking met vergelijkbare aanbiedingen (zoals de moderne besturing van Street Fighter 6), is het een geweldig startpunt voor beginners. of casuals die mee willen doen aan het plezier.

co-op game

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Het was voor mij ook een geweldige manier om grip te krijgen op de nieuwe impuls tot agressie met zijn Heat-systeem. Ik ben volledig bekeerd tot dit nieuwe mechanisme, waarmee spelers elke ronde een meter kunnen beheren. Als je het activeert, veranderen de eigenschappen van bepaalde bewegingen en kan een enorme, krachtige Heat Smash worden weggegooid. Er was nooit een duidelijk moment waarop ik mijn Heat van gevecht tot gevecht moest gebruiken, en het op de juiste manier beheren van mijn middelen om er het maximale uit te halen was een strategielaag waar ik erg van genoot.

Ik denk dat sommige ervaren spelers in eerste instantie hun neus op zullen steken tegen Heat, maar in combinatie met de nieuwe toevoeging van chipschade en herstelbare gezondheid heeft dit de manier veranderd waarop ik over elk gevecht denk. Het nemen van een groot deel van de herstelbare schade en het vervolgens gebruiken van een goed getimede combo met Heat om het allemaal te herstellen voelde geweldig, en ik denk dat spelers er echt voor gaan opwarmen.

Dorya!

The Dark Awakens is ook niet de enige offline modus die Tekken 8 te bieden heeft. Karakterafleveringen bieden leuke 'wat als?' eindes voor de hele selectie, wat me tot een aantal lachmomenten leidde, zoals een idyllische kampeertrip in Mishima of Panda die haar beste leven leidde. Hoewel de gevechten zelf een beetje traag zijn (niet geholpen door de AI van het spel die zelfs op de moeilijkheidsgraad Hard weinig uitdaging biedt), maken de openings- en eindscènes voor iedereen ze absoluut de moeite waard om door te spelen.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Er is zelfs de terugkeer van Tekken Ball, een modus die sinds Tag Tournament 2 sluimert. Ik had niet verwacht dat ik deze zo leuk zou vinden als ik. Het laat mijn vaste vechters op het strand plonsen en in plaats van tegen elkaar te jammeren, is er een leuke kleine strandbal om mijn bewegingenlijst op los te laten. Ik vond het een geweldige manier om te ontspannen tussen de meer veeleisende wedstrijden door en ik weet zeker dat dit voor mij en al mijn vrienden de go-to goofy spelmodus zal worden.

Iets wat ik heel graag zou zien is dat Bandai Namco meer klassieke singleplayer-/offlinemodi voor ons terugbrengt gedurende de levensduur van Tekken 8. Survival, Team Battle, Time Attack: het zou zonde zijn om deze ouderwetse modi terug te hebben om het offline aanbod van de game nog meer leven in te blazen.

De trainingsmodus is de beste die de serie ooit heeft gezien.

Dan is er de gloednieuwe Arcade Quest, een soort tweede verhaalmodus. Behalve dat het in plaats van een dodelijke familieoorlog een meer gegrond verhaal is over de arcadecultuur waarin een mini-me-avatar (met een aantal zeer eenvoudige aanpassingsopties) wordt neergezet onder een vriendengroep die net Tekken 8 in handen heeft gekregen. Het is een veel informeler aanbod dan The Dark Awakens, dat fungeert als een onboardingproces voor nieuwe spelers.

Het is heel kort en krachtig en biedt niet veel inhoud. De tutorials die in het korte verhaal worden verspreid, zullen echter een grote hulp zijn voor nieuwkomers. Er worden een aantal superhandige dingen geleerd – zoals hoe je onveilige bewegingen bestrafft, hoe je een combo uitvoert op een tegenstander in de lucht en hoe je gebruik kunt maken van het nieuwe Heat-systeem van Tekken 8 – die sommige nieuwkomers over het hoofd zouden kunnen zien.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Het verhaal is heel zonneschijn en regenbogen, wat prima is, maar het was niet echt iets dat me deed verlangen naar meer. Het beste deel van Arcade Quest is zonder twijfel de Super Ghost Battle-modus die na een vroege voortgang wordt ontgrendeld.

Het volgende gevecht

Met Super Ghost Battle kan ik niet alleen NPC-geesten uitdagen en ervaring opdoen om in rang te stijgen en zo nu en dan een kostuum te kopen, het stelt me ​​ook in staat om mijn eigen geest te trainen en te bevechten en vervolgens tegen de geesten van mijn vrienden te vechten. Vechten tegen mijn eigen geest, kunnen zien hoe ik speelde, de bewegingen die ik veel te vaak gebruikte, de fouten in mijn spelplan en dingen waarmee ik de echte mij zou betrappen, bleken een leermiddel van onschatbare waarde te zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is ook allerlei gekke lol om je computergestuurde zelf in elkaar te slaan.

Ik heb zelfs gebruik gemaakt van de geesten van andere spelers tijdens de korte twee dagen dat de online servers aan stonden. Als ik een klap in mijn kont kreeg, kon ik naar hun geest gaan kijken en hun bewegingen bestuderen zonder dat ze gehecht waren aan een echt persoon waar ik zout van kon worden. Spelersgeesten leren hoe meer hun echte tegenhangers in de offline en online modi spelen, en je kunt garanderen dat ik af en toe naar de mijne terugkeer om te zien hoeveel van mijn vreselijke gewoonten ze heeft opgepikt.

Het is ook niet de enige leuke methode die Tekken 8 heeft om mijn vechtgamevaardigheden te verbeteren. De trainingsmodus is de beste die de serie ooit heeft gezien. Het is ronduit fantastisch en biedt combo-uitdagingen voor elk personage, uitleg over wat bepaalde bewegingen doen en hoe je ze kunt aanpassen om ze in andere bewegingen of houdingen te combineren. Framegegevens worden ook voor het eerst vanaf het begin ingebakken, wat een absolute basisbehoefte is voor vechtgames in The Year of our Lord 2024.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Er zijn veel Er zijn echter veel opties en ze worden niet allemaal even goed uitgelegd. Ik dacht een tijdje dat het spel de functie had verwijderd om zetten op de trainingspop vast te leggen, maar kwam er vervolgens achter dat ik de stijl van de trainingsmodus naar 'Defensief' moest schakelen om toegang te krijgen tot die optie. Het kan overweldigend zijn voor beginnende spelers, maar voor meer ervaren spelers is het geweldig voor het verfijnen van scenario-opstellingen.

Zelfs dan is er de absoluut baanbrekende Replays & Tips-functie die een deel van dat scenario voor mij kan regelen. Er zijn recente games tegen de CPU en echte mensen nodig en ik kan ze afspelen. Het toont zowel de commandogeschiedenis van mij als die van de tegenstander, framegegevens en biedt mij tips over hoe ik met dingen om moet gaan. Het gaat vooral over de grote dingen: superonveilige bewegingen die gemakkelijk kunnen worden bestraft, hoogtepunten die kunnen worden ontweken en de juiste input om uit worpen te komen.

Het coolste is verreweg het vermogen om op elk moment de controle over beide kanten over te nemen. Het was fantastisch om mijn games terug te kunnen spelen, te zien waar ik iets verkeerd deed en het dan meteen over te nemen om te zien of ik iets anders kon doen. Het opzetten van specifieke situaties in de trainingsmodus kan een ballache zijn, dus het was echt verbluffend om het met één druk op de knop binnen handbereik te hebben. Sommige tips isoleren de situatie ook automatisch, waardoor ik keer op keer strafbewegingen kon oefenen voordat ik terug in de herhaling dook om verder te kijken.

Ga de vechtlounge binnen

Ik nam alle kleine tips en trucs die ik had geleerd tijdens het spelen van mijn belangrijkste, Italiaanse exorcist Claudio Serafino, en bracht ze naar de online modus. Hoewel ik via het hoofdmenu toegang heb tot het online aanbod van Tekken 8, kan ik mijn Arcade Quest-avatar ook meenemen naar een sociale lobby en op een echte arcadekast springen, terwijl andere spelers naar mij toe kunnen lopen en met mij kunnen spelen. Het was echt gaaf om rond te lopen en andere spelers op de grond te zien zitten met een vechtstok of in een taxi te spelen, en ik kon ook naar hen toe lopen en hun spel bekijken.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Het lukte me om deel te nemen aan een handvol gerangschikte en casual games gedurende de tijd dat de server live was. Een van mijn favoriete veranderingen is dat je nu geen punten meer kunt verliezen voor je eerste 10 rangen. Het zorgde ervoor dat verliezen op de lagere niveaus veel minder verschrikkelijk aanvoelde dan vroeger, en zorgde ervoor dat ik die vroege rangen meer behandelde als de leercurve die het zou moeten zijn dan als een handschoen waarin ik voortdurend op en neer ging.

Helaas is de netcode van Tekken 8 nog steeds niet helemaal in orde. Ik speelde in verschillende regio's en verbindingen, waaronder Wi-Fi, en vond alleen stabiele verbindingen met spelers die ethernet gebruikten en in mijn regio. Bijna elke Wi-Fi-speler die ik tegenkwam, had een vreselijke vertraging, en zelfs mensen met goede verbindingen in andere regio's zagen dat ik de invoer wegliet.

Het is beter dan die van Tekken 7, en als het werkt, gaat het ongelooflijk soepel met slechts één tot twee frames terugdraaien. Maar het heeft nog een lange weg te gaan vergeleken met andere vechtspellen. Ik hoopte in ieder geval dat Wi-Fi-verbindingen over de hele linie stabieler zouden aanvoelen, maar helaas lijkt dat niet het geval te zijn. Voor iets dat misschien wel een van de belangrijkste aspecten van een vechtgame is, is het iets waar Bandai Namco aan moet werken.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Het is ook niet de enige zwakte van Tekken 8. Ik had hoge verwachtingen van de aanpassingsmogelijkheden van deze game, die werd aangeprezen om meer opties en meer vrijheid te bieden. Het soort van heeft de eerste? Er zijn een aantal categorieën om uit te kiezen, maar de opties voelen ongelooflijk beperkt aan. Mannelijke strijders hebben één korte broek en een ruime broek, terwijl de vrouwen een paar Daisy Dukes, een paar broeken en vervolgens rijen rokken hebben.

De variatie ontbreekt echt, en hoewel sommige personages stukken van hun outfits hebben die voor elke vechter kunnen worden gebruikt (zoals de vissershoed van Leroy), kon ik geen afzonderlijke stukken van de standaardoutfit van elk personage gebruiken zoals ik dat in Tekken 7 kon. passen heel vreemd bij mannelijke jagers, zwevend boven hun schouders uit angst voor clipping. Aanpassingsopties zoals ogen en oogmake-up hebben geen kleurenwielkiezer, waardoor ik vastzit aan de vreemde standaardkleuren.

Helaas is de netcode van Tekken 8 nog steeds niet helemaal in orde.

Het bekijken van items voelt ook vreselijk. Het is traag en vereist meerdere laadpop-ups om naar iets te kijken en het vervolgens te verwijderen. Gezien het feit dat avataraanpassing dingen automatisch probeert aan te passen terwijl je erover beweegt, weet ik niet zeker waarom ze niet hetzelfde konden doen met karakteraanpassing.

Bandai Namco heeft bewezen dat het aanzienlijk betere karakteraanpassingen kan uitvoeren met games als Soulcalibur, dus het is voor mij bizar hoe slecht deze is. Hoewel het sommige dingen beter doet dan Tekken 7, voelde het over het algemeen als een slechtere ervaring. Het is jammer, want ik hou ervan om leuke en stomme outfits voor mijn personages te dragen, en het gebrek aan keuzes en fundamentele vergissingen weerhoudt me er echt van om het te doen.

Vlotte werking

Tekken 8 draait voor het grootste deel prachtig op mijn installatie. Ik heb een stabiele 60 fps gehandhaafd in de strijd op Ultra-instellingen, en dat bleef zo ​​tijdens mijn goed verbonden online wedstrijden. Ik ervoer af en toe een vreemde vertraging tijdens karakterintro's, maar dat verdween onmiddellijk zodra de ronde begon. De daadwerkelijke gameplay werd nooit beïnvloed.

Tekken 8

(Afbeelding tegoed: Bandai Namco)

Het is ook een grafisch verbluffend spel. De verlichting is sfeervol en biedt toch een grote visuele helderheid tijdens gevechten, waarbij podia als Into the Stratosphere en Arena (Underground) bijzondere hoogtepunten zijn. De selectie ziet er ook allemaal fantastisch uit, en afhankelijk van de gekozen fase verzamelt zich stof, vuil of vocht op hun kleding en huid.

ik ook zeer waardeer draagbaarheid als het gaat om mijn vechtspellen. Ik kom vrij regelmatig samen met mijn mede-FGC-vrienden, waarvoor meestal iemand een of andere opstelling meebrengt. Het is me gelukt om Tekken 8 op een stabiele 60 fps te laten draaien op mijn Steam Deck met voornamelijk gemiddelde instellingen (en een paar op laag). Het is vermeldenswaard dat ik GE Proton moest pakken om alles werkend te krijgen, maar toen ik dat eenmaal deed, verliep het soepel. Het ziet er inderdaad een beetje korstig uit, maar het is nog steeds perfect leesbaar, wat ik erg op prijs stel.

Het is maar goed dat het goed draait op zowel mijn desktop als Steam Deck, omdat Tekken 8 een spel is dat mijn reguliere rotatie niet lang zal verlaten. Het is een spannende ervaring, gemakkelijk een van de beste inzendingen in de serie tot nu toe. De zwakke punten ervan kunnen in de loop van de tijd worden verholpen. Als Bandai Namco zijn netcode op een betere plek kan krijgen en ervoor kan zorgen dat maatwerk niet verschrikkelijk voelt om te gebruiken, zal het een fantastisch spel uitzonderlijk maken.

Of je Tekken nu al jaren speelt, op zoek bent naar een terugkeer na een lange afwezigheid of zelfs nog nooit de serie hebt aangeraakt, Tekken 8 is de game die je moet spelen. Het is de perfecte warme nostalgische knuffel voor mensen die er al lang van genieten, terwijl ze heel veel goede dingen doen om dingen toegankelijk te maken voor nieuwkomers in vechtgames. Het is bombastisch, boordevol actie en zo, Dus heel leuk om te spelen. Ik kan niet wachten om er weer in te duiken.

Tekken 8: prijsvergelijking WinkelTo.Net TEKEN 8 £ 69,99 £ 56,85 Weergave Groene Man-gaming Amazone £ 69,99 Weergave Geen prijsinformatie Controleer Amazon We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten op de beste prijzen Het vonnis 89 Lees ons beoordelingsbeleidTekken 8