Assassin's Creed Mirage-recensie

Ontwikkelaar Ubisoft Bordeaux
Uitgever Ubisoft
Beoordeeld op GeForce RTX 2080 SUPER, i9-9900KS, 32 GB RAM
Stoomdek Niet ondersteund
Koppeling Officiële site

£ 24,99 Bekijk bij Amazon Lage voorraad £ 25,85 Bekijk op ShopTo.Net £ 44,99 Kijk bij Ubisoft Bekijk alle prijzen (5 gevonden)

Het komt niet vaak voor dat een videogame met een groot budget het gevoel krijgt dat hij precies volgens mijn wensen is gemaakt, en toch bestaat Assassin's Creed Mirage. Wat ooit voorbestemd was om een ​​uitbreiding te zijn voor Assassin's Creed: Valhalla groeide uit tot een op zichzelf staande terugkeer naar het beste uit de serie waarin stijlvolle moorden, bewegingsvrijheid en stealth werden gewaardeerd boven missielogboeken en uitrustingsscores. Geestelijk gezien is het een regelrechte roos.

Dit is de puurste stealth-game die Ubisoft in 15 jaar AC heeft gemaakt, boordevol daken, kabelbanen en donzige hooikarren in een van de mooiste steden die ooit in een videogame zijn gerealiseerd. Als ik op een richel zit en wachtroutes bestudeer, in gedachten schuilplaatsen noteer of een riskante klim beraam, voelt Mirage zich als Ubi aan de top van zijn spel. Het is dan ook een schande dat de vloeiende stealth-sandbox wordt meegesleurd door al het slechte dat het heeft geërfd van de afgelopen zes jaar AC-RPG's: spamgevechten, zwevende karakterbewegingen en parkour dat nooit helemaal zo goed verloopt als de bedoeling is.

Ik wil zo graag dat de klassieke Assassin's Creed terugkomt zoals ik dacht dat het zou kunnen zijn , maar in de volledige dosis van 20 uur lijkt Mirage meer op een springplank.

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Schone moord

Mirage moet een interessant eerste hoofdproject zijn geweest voor Ubisoft Bordeaux – een jonge studio opgericht in 2017 die, tot Mirage, alleen had geholpen bij grotere AC-games en Valhalla DLC had gemaakt. Het is voor mij een raadsel als ik probeer te ontwarren wat 'klassiek' precies betekent in een serie die zo veel verandert van game tot game. Voor sommigen betekent klassieke AC het Ezio-tijdperk, waar stealth altijd extreem optioneel was en het vermoorden van 15 bewakers gemakkelijk en leuk was. Voor anderen is de klassieke AC kapitein op een piratenschip, het kopen van winkelpuien of het rekruteren van huurmoordenaars voor de broederschap.

Elke missie is een kleine zandbak met meerdere routes en bewakers die kunnen worden opgepikt, omzeild of eenvoudigweg kunnen worden vermeden met weloverwogen sluipen.

Als noordster koos Bordeaux de allereerste Assassin's Creed, een mijlpaalspel dat uniek was in 2007, maar simplistische stealth en repetitieve missies kende. Mirage draait de klok een paar honderd jaar vóór de tijd van Altaïr terug om het oorsprongsverhaal te vertellen van Basim Ibn Ishaq, een centraal personage uit Valhalla die zijn strepen verdiende tijdens de jacht op de Orde van de Ouden (de naam van vóór de kruistochten voor Tempeliers) in de 9e eeuw Bagdad.

De genialiteit van Mirage is de manier waarop het de oorspronkelijke visie van Ubi Montreal op sociale stealth combineert met een moderne interpretatie van wat een goed stealth-niveau is: elke missie is een kleine zandbak met meerdere routes en bewakers die kunnen worden opgepikt, omzeild of eenvoudigweg kunnen worden vermeden. met weloverwogen sluipen. Met de toegevoegde bonus van een adelaar waarmee Basim beperkte gebieden vanuit de lucht kan verkennen, is het nog nooit zo leuk geweest om stiekem te spelen in een AC-game.

Het helpt dat Mirage's gereedschapstas niet alleen een carrousel is van verschillende manieren om mensen te doden; Basim heeft slaappijltjes, niet-dodelijke vallen, lawaaimakers, rookbommen en een paar werpmessen bij zich voor als jij of zij het bent. Als het tijd is om te doden, laat Basim zijn verborgen mes het woord doen, wat ik een verfrissende beperking vond die eerlijk tegen God aanmoedigt om over het oude idee van stealth uit de serie heen te sluipen, wat meestal neerkwam op 'schiet elke bewaker neer die je tegenkomt'. een geweer of een kruisboog voordat ze je zien.'

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Ik ben een grote fan van de gestroomlijnde gadgets van Mirage. Ze dienen allemaal een ander doel en kunnen in de greep komen op make-or-break-stealth-momenten, maar ik ben vooral dol op de slaapdarts. Een bewaker naar snoozeville sturen is veel beter dan een mes in hun hoofd steken, omdat een bewaker die een lijk ontdekt zeer alert is, terwijl een slapende bewaker net wakker wordt en terugkeert naar zijn normale route.

‘Hoge alertheid’ is vaak een teleurstellende straf voor slordigheid in stealth-games, waarbij de AI net doet alsof ze iets harder naar je op zoek zijn dan voorheen, maar de bewakers van Mirage gaan echt een stapje verder. Gewaarschuwde bewakers lopen onvoorspelbare routes, controleren schuilplaatsen die ze normaal gesproken negeren en leren zelfs omhoog kijken.

Voor Mirage's grootste moordaanslagen gaat Bordeaux een stap verder met 'black box'-missies die een handvol verschillende opritten bieden voor schone, filmische moorden, vergelijkbaar met de 'missieverhalen' van Hitman. Deze missies vinden plaats op veel grotere locaties dan de rest van het spel, en houden meestal in dat Basim een ​​ontmoeting met het doelwit moet social engineeren of, in een paar gevallen, een vermomming moet aantrekken. Soms waren deze momenten voor mij een beetje te gemakkelijk, maar de uitbetalingen zijn cool. Zwarte dozen zijn niet zo groots en complex dat ik ooit de kriebel kreeg om ze opnieuw te spelen, maar als ik ooit aan een tweede playthrough begin, zou ik benieuwd zijn hoe anders ze kunnen spelen.

Mirage herinterpreteert het sociale stealth-aanbod van de serie ook op slimme manieren: de meeste verbindingen kunnen optioneel worden geïnfiltreerd door op te gaan in een menigte concubines of een persoonlijke escorte van een handelaar. Een zwaarbewaakte poort aan de voorkant kan worden ontruimd door huurlingen in te huren of een muntje naar een muzikant in de buurt te gooien. In de oude games kosten sociale oplossingen slechts een beetje in-game valuta, maar in Mirage kosten hun diensten unieke munten die alleen kunnen worden verdiend door het voltooien van nevencontracten voor de relevante factie (handelaren, geleerden, huurlingen) of door zakkenrollen. als je geluk hebt.

Meer dan ooit in de vijftien jaar dat deze serie bestaat, voel ik me een echte moordenaar in Mirage, en geen gladiator.

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Probeer het eens

Nergens geldt dat meer dan wanneer stealth eindelijk doorbreekt. Het gevecht van Mirage is een vreemde reconstructie van de klassieke zwaardgevechten uit de serie – compleet met een tegendoding waarmee Basim bewakers onmiddellijk kan afmaken na een succesvolle parry – met hetzelfde basisgevoel van Valhalla’s papperige groepsgevechten. Het is functioneel, maar ook erg lelijk. Vijanden reageren niet op zinderende treffers, animaties vallen onhandig uit elkaar en personages hebben een gekke gloed als ze aanvallen. Dit zijn allemaal ontwerpbeslissingen die in 2017 met Origins zijn begonnen, en ik blijf dit het slechtste deel van het moderne Assassin's Creed vinden. Ik zou de versimpelde kettingmoord van Brotherhood, die er geweldig uitzag maar eigenlijk zichzelf speelde, hierover nemen.

Het maakt echter niet zoveel uit als je zou verwachten, dat gevechten waardeloos zijn, omdat ik er heel weinig tijd aan heb besteed. Basim is een glazen kanon en gaat met een handvol treffers neer, dus meestal volgde ik het advies van het laadscherm op en rende weg als meer dan drie bewakers me omsingelden, of liet ze me vermoorden en een heroverweging krijgen van een genereus controlepunt . De tegenmoord hielp om de meeste van mijn gevechten kort te houden, en ik waardeer dat het breken van stealth met een paar bewakers in een geïsoleerde kamer mijn dekking niet overal anders zal opblazen (wat me vroeger tegen de muur dreef).

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Parkour heeft een soortgelijke lastige overgang van de Valhalla-motor meegemaakt. Het is geweldig dat je met Zelda niet meer zomaar een vlakke ondergrond kunt beklimmen, en Bordeaux heeft een aantal prachtige nieuwe parkour-animaties vastgelegd waardoor Mirage op de oude games lijkt. Maar dat is niet echt het geval gevoel zoals de oude spellen.

Basim stottert vaak op de rand van een rand in plaats van te springen naar de plek waar je hem duidelijk wilt hebben, en springt onnatuurlijk hoog tegen muren op op een manier die snel is, maar vaak de noodzaak om te overwegen waar je klimt verzacht. Sommige gebouwen staan ​​net ver genoeg uit elkaar zodat Basim er niet tussen kan springen, ook al lijkt het erop dat hij dat wel kan, waardoor er veel te veel kanonskogels de grond in worden gedrukt. Je hebt gewoon niet meer zoveel controle als in de goede oude tijd. Zijsprongen bij wallruns zijn verdwenen en Bordeaux besloot Unity's slimme 'parkour down'-knop, die spelers de broodnodige input gaf bij geautomatiseerd freerunnen, niet terug te brengen.

Er is een knop 'naar beneden' in Mirage, maar deze werkt alleen als je helemaal stilstaat en aan een rand wilt hangen. Het deelt ook dezelfde knop met de sneak-modus, wat leidde tot voortdurend onbedoeld hurken en meer dan een paar slechte woorden die naar mijn monitor werden geslingerd.

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

De ronde stad

Ik heb nog nooit een openwereldgame met een groot budget gespeeld die zo duidelijk verliefd is op de plek die hij uitbeeldt.

De reddende genade van Mirage's parkour is Bagdad zelf, dat zo consistent prachtig en levend is dat ik het nooit erg vond om de straat op te gaan. De gevels van gebouwen zijn rijkelijk versierd met bloemen, burgers voeren hele gesprekken terwijl je winkelt voor wapenupgrades en outfits (meestal in het Arabisch, zelfs als je in het Engels speelt), en markten zijn bekleed met belachelijk mooie tapijten die ik angstvallig mijn saaie kantoor wil opfleuren .

Ik heb nog nooit een open-wereldspel met een groot budget gespeeld dat zo duidelijk verliefd is op de plek die het afbeeldt, en Mirage's grootste pronkstuk van die liefde is de codex 'Geschiedenis van Bagdad': een encyclopedie van tientallen verzamelbare historische stukken uit de hele regio. economie, overheden en culturele bijdragen. De codex is verrassend gedetailleerd, en het beste is dat er foto's zijn bijgevoegd van echte artefacten (aardewerk, schalen, linnengoed, kunstwerken) uit die tijd, waarbij zelfs het museum wordt vermeld waar je ze zelf kunt bekijken.

Ik besteedde, conservatief gezien, een vierde van mijn speeltijd aan het zoeken en verslinden van elk codexitem dat ik kon vinden. Een indrukwekkende prestatie voor Bordeaux, afkomstig van iemand die tijdens de geschiedenisles routinematig de slaap moest bestrijden. Ik had niet verwacht Mirage te spelen en na te denken over hoe het vroeger een taak was om marktkramen te bezoeken en ervoor te zorgen dat verkopers hun weegschaal niet belastten om klanten op te lichten.

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Eerlijk gezegd zou ik willen dat Mirage net zo geïnteresseerd was in het originele verhaal als in de periode waarin het zich afspeelt. De openingstijden zijn goed voor het introduceren van Basim en het vaststellen van het centrale mysterie rond de griezelige djinni die in zijn dromen rondspookt (en misschien de Animus), maar die draad wordt snel buitenspel gezet zodra je losgelaten wordt in Bagdad. De kern van Mirage's verhaal bestaat uit een handvol losstaande onderzoeken naar elk Ordelid op wie je jaagt. Ik vond het prima dat ik me gewoon niet druk maakte om het nauwelijks bestaande plot van Mirage tot het einde ervan, wat kort, onbelangrijk en erg verwarrend was als je Valhalla niet afmaakte.

Het is raar hoe nauw het verhaal van deze game verbonden is met een verder niet-gerelateerde game. Je moet eigenlijk Valhalla spelen (of een uitleger bekijken) om te begrijpen wat Basims hele deal is - met andere woorden: het speelt zich af als een uitbreiding in plaats van als iets op zich. Assassin's Creed staat bekend om zijn slechte eindes, maar deze is daarboven.

beste draadloze hoofdtelefoon met microfoon

Geen tijdverspilling

Zoals beloofd zal een Mirage-playthrough ongeveer 20-25 uur duren. Zelfs met een duidelijke herinnering aan het moment waarop een game van 25 uur als lang werd beschouwd, kan ik niet anders dan het gevoel hebben dat Mirage een beetje kort is. Ongetwijfeld heeft een decennium aan openwereldgames die de 100-uurs hoogtepunten van Skyrim en The Witcher 3 najagen mijn hersenen opnieuw bedraad, maar het is ook waar dat de kaart van Mirage een beetje mager is voor hoe groot hij is: als je geen verhaal nastreeft missie of contract (dit zijn slechts kortere verhaalmissies), er is in de tussenruimtes niet veel te doen dan kisten openen, codex-items ontgrendelen en verzamelobjecten voor zakkenrollers.

Sluipmoordenaar

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Het is veel logischer waarom Ubi besloot Mirage voor $ 50 te prijzen. Ik vind het leuk dat dit een gericht avontuur is, en ik denk dat de afkeer van de opgeblazenheid in de open wereld een opzettelijke zet is om het te scheiden van de RPG's, maar ik geef toe dat ik eigenlijk een deel van die opgeblazenheid mis, al was het maar omdat AC het vroeger behoorlijk deed. Goed.

Het opkopen van eigendommen, het verzamelen van veren en het leiden van een moordenaarsbroederschap waren eenvoudige, leuke afleidingen van het hoofdverhaal die textuur toevoegden aan Ezio's stampende terrein, en de zeemansliederen van Black Flag zijn nog steeds enkele van de beste verzamelobjecten ooit bedacht. Ik wilde meer excuses om Basim te blijven en elke centimeter van Bagdad te doorzoeken.

Mirage komt zo dichtbij geweldig dat het vervelend, maar ook bemoedigend is. Het is misschien niet de volledige terugkeer naar de vorm die ik me had voorgesteld, maar het is de beste stealth-game die ooit de naam Assassin's Creed heeft gehad, en ik hoop dat Ubisoft deze nieuwe 'klassieke' tak van AC ziet als iets om op voort te bouwen. Ik zou graag zien wat Bordeaux kan doen met nog een slagbeurt – en hopelijk meer tijd om parkour te ontwikkelen, nog een geweldige stad te bouwen en misschien alles over vechten te heroverwegen.

Ik ben voor het eerst in tien jaar enthousiast over Assassin's Creed, en het voelt goed.

Assassin's Creed Mirage: prijsvergelijking Amazone Assassin's Creed Mirage (PS5) £ 44,99 £ 24,99 Weergave Deal eindigtDo, 6 juni 2024 Amazone Prime Sluipmoordenaar £ 44,99 £ 24,99 Weergave WinkelTo.Net WinkelTo.Net £ 44,99 £ 25,85 Weergave Lage voorraad Sluipmoordenaar Ubisoft £ 44,99 £ 25,85 Weergave £ 44,99 Weergave We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen, mogelijk gemaakt door The Verdict 77 Lees ons beoordelingsbeleidAssassin's Creed Mirage