Baldur's Gate 3 recensie

Uitgever Studio's runnen
Beoordeeld op RTX 4090, Intel i9-13900k, 32 GB RAM
Stoomdek Geverifieerd
Koppeling
Officiële site

£ 0,99 Bekijk bij Amazon

Na 160 uur te hebben besteed aan het ontrafelen van complotten, het in brand steken van monsters en het vinden van steeds mooiere hoeden voor mijn bard, kan ik nu vol vertrouwen zeggen dat Baldur's Gate 3 is de beste RPG die ik ooit heb gespeeld. Als ik deze recensie niet zou schrijven, zou ik een gloednieuw personage rollen en er nog eens honderd uur in springen. Ik heb het slecht.

Het is mijn droomspel: de beste delen van Ultima, Baldur's Gate, Planescape: Torment, Arcanum: Of Steamworks en Magick Obscura en Divinity: Original Sin. Maar het doet ook zoveel meer dan alleen maar gebruik maken van de RPG Greatest Hits, en een manier vinden om ongelijksoortige filosofieën zoals filmische verhalen, losgeslagen sandbox-chaos en rollenspel in tabletop-stijl te verenigen. Ja, er staat, je mag je taart hebben en ook opeten.

En wat is het absoluut enorm, even diep als breed. Elk van de drie acts zou hun eigen epische RPG kunnen zijn, boordevol uitgebreide kerkers, opvallend gedenkwaardige speurtochten en unieke inzetten, ondersteund door systemen die een werkelijk intimiderende hoeveelheid spelersvrijheid bieden. Het is een spel boordevol kruispunten, waarbij elke stap weer nieuwe wegen oproept die je buiten de gebaande paden proberen te verleiden.

Ga erop uit

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

In de openingsact worstel je met de onthulling dat je besmet bent met een parasiet – een kikkervisje – die je uiteindelijk zal veranderen in een monsterlijke geestesvlieger, die je identiteit en vrije wil zal ontnemen terwijl je een agent wordt van het Grote Ontwerp. proberen een universum tot stand te brengen waarin iedereen een kwaadaardig inktvismonster is. Maar die eerste schok maakt al snel plaats voor een vrijlopend wildernisavontuur dat doet denken aan klassieke D&D-escapades.

Er is een druïdenbos in gevaar, overal goblins, een mysterieus moeras en de mogelijkheid om een ​​uilenbeerwelp te adopteren. Alsjeblieft, het is schattig. Hier ontmoet je de meerderheid van je metgezellen, die jouw mind flayer-vloek delen, waardoor je je gezelschap kunt aanvullen om de gevaren van de Sword Coast beter het hoofd te kunnen bieden. Dit is Baldur's Gate 3 in zijn meest traditionele vorm, maar toch druist het in tegen het bekende en gebruikt het zaken als het op de loer liggende gevaar (en aantrekkingskracht) van het kikkervisje om je scherp te houden. Het geeft je enkele krachten van een mindflayer, zie je, en moedigt je aan om ze te gebruiken, je bondgenoten en vijanden te manipuleren, met de belofte van nog meer exotische krachten als je toegeeft.

Bij elke act is er niet alleen een verandering van locatie, maar ook van toon. Act 2 kent de meest dramatische wending, met zijn verschuiving naar pure horror, allemaal vloeken, verwrongen monsters en getraumatiseerde NPC's. Er zijn tinten Dark Souls en Bloodborne hier, beladen met een beklemmende sfeer en een aantal werkelijk verontrustende wezensontwerpen. Het is een welkome, maar schrijnende verandering in richting. Maar een groot deel van de toon van het spel hangt af van jouw keuzes. In Act I kun je bijvoorbeeld samenwerken met de schurken van het moment, alle helden en onschuldigen afslachten en de sfeer van de hele act volledig veranderen. Je weet misschien niet altijd welk verhaal je schrijft, maar je bent altijd de auteur ervan.

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

Horror wacht altijd in de coulissen, ongeacht in welke act je je begeeft. Toen ik eenmaal Baldur's Gate zelf bereikte, in Act 3, heb ik een flink deel van de tijd besteed aan het zoeken naar de uiteengereten lichaamsdelen van een vermoorde clown, in een zoektocht dat begon vol gelach en al snel overging in het gruwelijke. Maar deze stedelijke omgeving zorgde ook voor zijn eigen unieke avonturen vol politieke intriges en criminele bendeoorlogen. De meedogenloze verscheidenheid van de speurtochten voelt aan als 10 verschillende tabletop-campagnes gecombineerd, maar Larian slaagt erin de zaken verrassend samenhangend te houden door honderden ongelijksoortige draden met elkaar te verweven.

Hoewel ze allemaal onderscheidend zijn, is het indrukwekkend hoeveel er van act naar act wordt overgedragen, afhankelijk van je acties. Schijnbaar wegwerppersonages die je tijdens de openingsuren tegenkomt, kunnen uiteindelijk ongelooflijk belangrijke delen van het overkoepelende verhaal spelen en overal opduiken. Dit geldt vooral voor de groep vluchtelingen die je tegenkomt aan het begin van het spel, die je keer op keer tegenkomt en een grote indruk achterlaat. Tenzij ze natuurlijk allemaal binnen de eerste 20 uur dood zijn dankzij jouw acties (of jouw passiviteit), waardoor de sfeer van het hele avontuur dramatisch verandert. De gevolgen van uw keuzes zijn altijd duidelijk en vaak monumentaal.

Vrienden voor het leven

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

De epische inzet wordt gecompenseerd door de veelheid aan zeer intieme, persoonlijke verhalen – verhalen die naar een hoger niveau worden getild door een schrijfwijze die nooit in de fantasieval trapt om stijf of benauwd te worden. Het lot van de hele wereld staat op het spel, maar dat hoort erbij. De schrijvers van Larian maken deze kwestie door de wereld te zegenen met een overvloed aan rijke karakters waarin je onvermijdelijk zult investeren als je honderden uren besteedt om ze te leren kennen.

Meer over Baldur's Gate 3

Gale de tovenaar grijnst

cheats voor gta 5 boot

(Afbeelding tegoed: Larian)

Baldur's Gate 3-gids : Alles wat je nodig hebt
Baldur's Gate 3 tips : Wees voorbereid
Baldur's Gate 3 klassen : Welke te kiezen
Baldur's Gate 3 multiklasse builds : Coolste combo's
Baldur's Gate 3 romantiek : Wie moet je achtervolgen
Baldur's Gate 3 coöp : Hoe multiplayer werkt

Ook al heb je veel controle over wat er met je metgezellen gebeurt, ze hebben veel meer keuzevrijheid dan je gebruikelijke RPG-groepsleden, ook als het om romantiek gaat, waar zij meestal degenen zijn die de verandering in je relatie in gang zetten. . Ze hebben argumenten, meningsverschillen en agenda's die met elkaar in strijd zijn. En ze hebben nooit het gevoel dat ze slechts een ondersteunende rol spelen. Hun persoonlijke zoektochten – elk boordevol tragedie en conflicten – zijn onlosmakelijk verbonden met de hoofdmissie, en elke metgezel wordt net zo belangrijk behandeld als het personage van de speler. Het is net zo goed hun verhaal als het jouwe. Je kunt desgewenst zelfs het hele spel vanuit hun perspectief spelen, door ze tijdens het maken van het personage als 'origin-personage' te selecteren, hoewel ik een aangepast personage aanbeveel voor je eerste playthrough.

Een van mijn hoogtepunten was gewoon een goedkope date hebben in een ronduit verschrikkelijk restaurant met Karlach, de tiefling-barbaar wiens bovennatuurlijke kracht wordt aangewakkerd door een Infernal Engine in haar borst. Een rustig, ongelooflijk lief moment tussen intens gewelddadige gevechten tegen goden, demonen en geestverruimers. Baldur's Gate 3 is een ontzettend geil spel, maar kan ook oprecht romantisch en genuanceerd zijn. De relaties die je tegenkomt, zowel seksueel als platonisch, zijn complexe, geloofwaardige dingen en slagen er op wonderbaarlijke wijze in om je gegrond te voelen, zelfs als er magische massavernietigingswapens, zaken met goden en pacten met duivels bij betrokken zijn.

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

De boog van elke metgezel is het ontdekken waard, zelfs degene waar je in eerste instantie niet om geeft. In het begin vond ik Wyll the Warlock een grote saaie, maar nadat ik hem door al zijn beproevingen heen had gesteund, hem had geholpen weer contact te maken met zijn vader en hem zijn demonen had zien overwinnen, kon ik me niet voorstellen dat hij niet in mijn gezelschap zou zijn. De flirterige tovenaar Gale leek in eerste instantie een probleem, maar werd uiteindelijk mijn trouwste metgezel. Ik voelde me zelfs schuldig als ik hem tijdens een date terug moest slaan, maar dat opende de deur naar een sterke platonische vriendschap. Nu ik klaar ben, mis ik ze allemaal.

De rest van de gigantische cast van het spel wordt op dezelfde manier behandeld: het zit vol met veelzijdige, interessant gebrekkige personages die menselijkheid toevoegen aan de fantastische missies waaraan ze gehecht zijn. En omdat zovelen van hen het potentieel hebben om tot het einde toe te blijven bestaan, zijn er zoveel groeimogelijkheden, waardoor de Sword Coast aanvoelt als een tastbare, voortdurend evoluerende plek.

Alles gaat

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

Het wordt nog tastbaarder gemaakt dankzij het absurde niveau van interactiviteit. Baldur's Gate 3 omarmt volledig het flexibele karakter van D&D en verandert het in een meeslepende sim waarin je het, als je het je kunt voorstellen, waarschijnlijk ook kunt doen. Elke zoektocht, puzzel en gevechtsontmoeting kent een belachelijk aantal manieren om deze aan te pakken, waarbij creativiteit en nieuwsgierigheid te allen tijde worden beloond. Elke keer dat ik dacht: 'Ik zal dit nooit doen', werd mijn ongelijk bewezen, zonder dat er sprake was van goedkope tactieken of uitbuitende maas in de wet.

Spreuken, vaardigheden en fysieke manipulatie van de wereld om je heen openen zoveel deuren, letterlijk en figuurlijk. Je kunt een gevecht aangaan met een drietal ogers die jouw kant op gaan door de gammele pilaren kapot te slaan die het gebouw waarin ze hangen omhoog houden, in een gas te veranderen om je een weg te sluipen door kleine scheuren in een muur, of magie te gebruiken om dieren te overtuigen om hun meesters aan te vallen. Je praat misschien nooit met één eekhoorn, maar elk dier in dit gigantische spel heeft een dialoog. Je kunt gedachten lezen, met de doden praten, magische vermommingen creëren, onzichtbaar worden en jezelf en bondgenoten over grote afstanden teleporteren, en deze trucs kunnen keer op keer worden gebruikt in plaats van alleen als eenmalige nieuwigheden.

Dit is een spel waarin zoiets onschadelijks als een lege doos de spil in je strategie kan worden.

Dit is een spel waarin zoiets onschadelijks als een lege doos de spil in je strategie kan worden terwijl je hem verplaatst om plaatsen boven je te bereiken, gifspuwende ventilatieopeningen te neutraliseren of hem gewoon op een nietsvermoedende vijand te laten vallen. Overal waar je kijkt zijn er mogelijkheden om je de slimste persoon in de kamer te voelen.

Als Dungeon Master is ontwikkelaar Larian Studios zeer toegeeflijk, hoewel af en toe brutaal. Experimenteren wordt aangemoedigd, maar fouten leiden vaak tot de dood. En deze flexibiliteit werkt twee kanten op, waarbij vijanden ook kunnen profiteren van je vuile trucs. Dus hoewel je misschien een krachtdrankje kunt terugslaan en een baas van een klif kunt duwen, waardoor een uitgebreid gevecht kan worden beëindigd voordat het zelfs maar is begonnen, kan je hele gezelschap ook in de vergetelheid raken. Pas wel op voor die plotselinge druppels.

Hoge rol

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

De geest van D&D is niet alleen vastgelegd in de flexibiliteit van Baldur's Gate 3, maar ook in de liefde voor dobbelsteenworpen. Terwijl je de wereld verkent, zullen er voortdurend passieve rollen worden gemaakt tegen je waarnemingsvaardigheid, om te bepalen of je een valstrik, een potentiële hinderlaag of een begraven schat hebt opgemerkt. Gelukkig is de rest van je gezelschap misschien alerter, zelfs als het personage van je speler iets mist.

Je zult ook veel handmatige rollen uitvoeren, bijvoorbeeld wanneer je een slot probeert te kraken, een valstrik onschadelijk maakt of gewoon in gesprek bent. De vaardigheden die je krijgt als je je klas en achtergrond selecteert, komen voortdurend naar voren, waarbij je eerste keuzes worden benadrukt en je wordt aangemoedigd om rollenspellen te spelen. Soms krijg je unieke dialoogopties waarvoor geen rollen nodig zijn - als bard kan ik vaak grappen maken of af en toe een stukje poëzie uitspugen - maar als ik iemand probeer te overtuigen of te misleiden, komen de dobbelstenen eruit. De monteur is aangenaam tactiel en ik heb me nog nooit zo gespannen gevoeld bij het maken van gesprekskeuzes. Het is briljant en stressvol en ik weet niet meer zeker of ik nu zonder dobbelstenen beslissingen in mijn eigen leven kan nemen.

RNG kan een beetje vervelend zijn, dat is waar, maar Baldur's Gate 3 omzeilt enkele van de valkuilen die inherent zijn aan systemen die zoveel willekeur gebruiken door je genoeg manieren te bieden om je rollen te vergroten. Spreuken, drankjes en vaardigheidsbonussen kunnen worden toegepast om het aantal te verhogen, terwijl je metgezellen ook een handje helpen. Het voelt altijd alsof je nog steeds de controle hebt. Door keuzes te maken die passen bij de door jou gekozen achtergrond en die van je metgezellen, kun je ook Inspiratiepunten krijgen, waardoor je opnieuw kunt rollen en nog een keer met de knuppel kunt zwaaien. Rollenspel brengt dus echte beloningen met zich mee.

Powergamen

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

Vergeleken met veel andere RPG's heeft Baldur's Gate 3 een vrij lage level cap. 12 niveaus klinkt niet als veel, vooral als je vaak geen keuzes hoeft te maken als je een niveau omhoog gaat. Maar dit is minder een probleem als je kijkt naar de enorme hoeveelheid andere manieren waarop je je karakter kunt ontwikkelen.

Het enorme aantal magische items dat je tijdens je playthrough tegenkomt, is genoeg om elke plank in Sorcerous Sundries, de belangrijkste magische winkel van Baldur's Gate, honderd keer te vullen. En veel ervan geven je nieuwe spreuken en vaardigheden, waardoor je bouw volledig verandert. Nadat ik veel uitrusting met bliksemthema had gevonden, veranderde ik Gale in een onoverwinnelijke, elektriciteitspuwende bom die gewoon door het slagveld kon lopen en de dood kon uitspugen terwijl hij volledig immuun was voor de gevolgen. Daarna is hij nooit meer van mijn zijde geweken. Er zijn zelfs meerdere momenten waarop je vrijwillig een operatie kunt ondergaan om jezelf vreemde nieuwe krachten te geven, zoals het vermogen om inherent onzichtbare vijanden te detecteren.

Het enorme aantal magische items dat je tijdens je playthrough tegenkomt, is genoeg om elke plank in Sorcerous Sundries, de belangrijkste magische winkel van Baldur's Gate, te vullen.

Ik ben niet echt een min-maxer, vooral niet in verhaalgestuurde RPG's, maar Baldur's Gate 3 maakt het experimenteren met vreemde builds een absoluut genot. Voor mij gaat het niet zozeer om het maken van kleine veranderingen om hier en daar wat meer schade aan te richten, maar om het spelen met items en spreuken om te zien wat voor chaos ik kan veroorzaken. En jongen, er is veel potentieel voor chaos. Wie heeft er nog meer niveaus nodig als je van vorm kunt veranderen in een uilenbeer, de Enlarge-spreuk kunt uitspreken en vervolgens van grote hoogte op een vijand kunt vallen en in een wereldschokkende meteoor kunt veranderen?

Dankzij een personage dat je al vroeg ontmoet, kun je tegen een kleine vergoeding je klasse respecteren of volledig veranderen, en hetzelfde geldt voor je metgezellen, dus niets houdt je tegen om van Baldur's Gate 3 je eigen kleine laboratorium te maken, tenzij je portemonnee zit vol motten.

Moord en chaos

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

Als het niet duidelijk was uit het hele uilbeer-meteoor-gedoe, zijn de gevechten in Baldur's Gate 3 wonderbaarlijk anarchistisch. Het is een turn-based deal (buiten gevechten is het standaard realtime, maar met de optie om over te schakelen naar turn-based als je bijvoorbeeld een stiekeme infiltratie van een met monsters gevulde ruïne perfect wilt timen) en is dus een iets langzamer dan zijn voorgangers als er bloed vloeit. Het is ook zoveel beter.

Elk stukje is een experimentele puzzel in vrije vorm, tot de rand gevuld met dingen om mee te spelen: terrein, rekwisieten, elementaire effecten, zelfs de lijken kunnen als wapen worden gebruikt. Als je nog nooit een duivel hebt vermoord door er een dode kabouter naar te gooien, heb je niet geleefd. Als je wilt, kun je zelfs de strijd aangaan met een worst die is gestolen uit de keuken van een herberg. Maar het is een genot, zelfs als je niet aan het experimenteren bent. Het simpelweg slaan van goblins met een groot oud zwaard is enorm bevredigend, vooral als je in macht groeit, van een level 1-vechter die steeds zijn treffers mist naar een level 12-god-killer die gewoon meerdere keren per beurt weg kan blijven zwaaien. Spellcasters beginnen ondertussen met een klein maar handig assortiment tools, maar na slechts een paar niveaus heb je veel flitsendere opties en trucs met zoveel bruikbaarheid, zowel binnen als buiten gevechten.

Larian heeft de bekende selectie van D&D-spreuken en -krachten indrukwekkend flexibel gemaakt, vooral in de manier waarop ze omgaan met de slagvelden zelf. In plaats van Melf's Acid Arrow alleen op een gnoll af te vuren, kun je hem ook afvuren op de grond waarop ze staan, waardoor het oppervlak zuur wordt. Vervolgens kun je Firebolt gebruiken, dat samen met het zuur een vurige explosie veroorzaakt. Dit is het meest basale systeem, en naarmate je meer uitgebreide spreuken ontgrendelt, beginnen de dingen pas echt, waardoor je enorme AoE-vallen kunt creëren die kleine legers kunnen uitschakelen.

Baldur

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

Dan heb je al je reacties, waarmee je onder andere een tegenaanval kunt uitvoeren, evenals bonusacties zoals springen, je wapen in een oppervlak dompelen (waardoor het een vlammend effect krijgt enz.) of idioten omver duwen. Je kunt dus zuur over je hele zwaard krijgen, op een vijand boven je springen, ze van een klif duwen en dan hun vrienden beginnen te smelten. Je kunt ook willekeurige voorwerpen uit je inventaris gooien, of dingen vinden die verspreid liggen over het slagveld zelf. Ik hou er vooral van om rond te sluipen voordat ik wordt opgemerkt en een rotsblok, een hangende vuurpot of wat dan ook te laten vallen als opening voor de strijd. Ik word er gewoon waanzinnig blij van als ik een gevecht begin door een paar dwazen onmiddellijk te verpletteren.

Sommige ontmoetingen zullen me nog lang bijblijven. Er zijn natuurlijk alle gevechten tegen echte legers waar ik totaal onvoorbereid aan begon, resulterend in urenlang geschreeuw en vervolgens vreugdevol gejuich toen ik eindelijk de meest geniepige manieren ontdekte om ze te winnen. Dan was er die tijd dat ik maar een handvol beurten had om een ​​stel mensen uit een exploderende gevangenis te redden, terwijl vismensen met netten me probeerden tegen te houden en me te vermoorden. Ik ben een hele nacht bezig geweest om dat uit te zoeken. En tot de dag dat ik sterf zal ik het baasgevecht nooit vergeten, met muzikale begeleiding uitgevoerd door de baas zelf. Hij had een mooie stem en het spijt me dat ik hem heb vermoord.

Beproevingen en beproevingen

Baldur

releasedatum van Elder Scrolls 6

(Afbeelding tegoed: Larian Studios)

Toegegeven, het aangaan van dit avontuur kan behoorlijk intimiderend zijn. D&D kan ondoordringbaar zijn voor niet-ingewijden, en Baldur's Gate 3 is geen gemakkelijke introductie tot de regels en eigenaardigheden ervan. Zelfs als dierenarts van Baldur's Gate die ook tabletop-RPG's speelt, vond ik het behoorlijk intimiderend, en veel mensen bij PCG begonnen het spel uiteindelijk na 20 uur opnieuw. Het vergt dus veel geduld, en het kan zijn dat je een groot deel van die vroege uurtjes moet besteden aan het uitzoeken en doormodderen. Als je eenmaal de excentriciteiten van D&D hebt ontdekt, zul je een veel betere tijd hebben.

Het bijhouden van personages en speurtochten kan ook een echte uitdaging zijn, zelfs als het speurtochtlogboek daarbij helpt. Soms zal het verstrijken van de tijd je uitsluiten van bepaalde speurtochten, maar bij andere gelegenheden zal dit niet het geval zijn. Ik heb urenlang geprobeerd toegang te krijgen tot een locatie voordat ik naar het tweede bedrijf ging vanwege een pop-up die suggereerde dat ik een point of no return bereikte, maar ontdekte dat de locatie zich in een ander bedrijf bevond en dat ik toch nog kon terugkeren , tenminste tot een heel ander point of no return. Het wordt verwarrend! De beste manier om te voorkomen dat u betrapt wordt, is door veel meer te sparen dan u denkt nodig te hebben, voor het geval dat.

Het aangaan van dit avontuur kan behoorlijk intimiderend zijn.

Maar gezien de omvang en complexiteit had ik eerlijk gezegd verwacht dat ik nog meer problemen zou tegenkomen. Ik merkte een paar kleine bugs en één crash op, maar geen problemen sinds Larian hotfixes begon uit te brengen. De prestaties waren eveneens soepel, maar met een RTX 4090 en een i9 13900K zou ik me zorgen maken als dat niet zo was. Op Steam Deck waren de zaken dubieuser, maar ik ga graag met 20-30 fps om als dit betekent dat ik in bed kan spelen.

Na het recenseren van een game die zo belachelijk groot is, is er meestal een gevoel van opluchting als ik klaar ben. Maar niet hier. Om eerlijk te zijn had ik de climax van het spel gemakkelijk een paar dagen eerder kunnen bereiken, maar ik kon mezelf er gewoon niet toe brengen om het zo te noemen. Ik voelde me gedwongen om zoveel mogelijk te zien in één playthrough, omdat het allemaal zo verdomd ongelooflijk is. Elke keer dat ik een nieuwe zoektocht ontdekte die me afleidde, was ik dolgelukkig. Nog een reden om te blijven spelen! Meer van het beste schrijven in zijn klasse, meer van deze aangrijpende gevechten waardoor ik het tot in de kleine uurtjes van de ochtend heb uitgevochten, meer magische artefacten om in mijn prachtige puinhoop van een inventaris te proppen. Ik vind het echt jammer dat het voorbij is. Dus ik denk dat er maar één oplossing is: helemaal opnieuw beginnen. Ik bruis van opwinding.

Baldur's Gate 3: prijsvergelijking Amazone £ 0,99 Weergave We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen, mogelijk gemaakt door The Verdict 97 Lees ons beoordelingsbeleidBaldur's Gate 3