The Settlers: New Allies-recensie

Ontwikkelaar Ubisoft BlueByte
Uitgever Ubisoft
Beoordeeld op Core i7 9700K, RTX 2080TI, 16 GB RAM
Stoomdek N.v.t
Koppeling Officiële site

£ 3,99 Bekijk bij Amazon £ 30,29 Bekijken bij CDKeys £ 41,44 Bekijk bij G2A UK Bekijk alle prijzen (27 gevonden)

De kolonisten doel , terug in de serie Salad Days uit de jaren 90, was om het bouwen van steden en legers leuk en toegankelijk te maken. In een periode waarin Command & Conquer net zo alomtegenwoordig was als COD nu en Age of Empires het leven zelf was, was het logisch om schattige personages in chocoladedoossteden een alternatief te zien bieden voor jongere of minder ervaren strategiespelers. Ik was een van hen en bouwde met veel plezier Romeinse steden op in The Settlers III uit 1998, zonder ook maar het geringste idee van toeleveringsketens of schadestatistieken. Het was een voet tussen de deur naar de moeilijkere, meer doordachte dingen.

Helaas voor The Settlers: New Allies in 2023, als je eenmaal door die deur bent gelopen en enige tijd hebt doorgebracht met de moeilijkere en meer doordachte dingen, kun je hier echt niet meer naar terug. 13 jaar na de laatste Settlers-release lijkt Ubisoft Blue Byte, een getalenteerde studio met veel kieskeurig vervaardigde Anno-games op zijn naam, geen manier te kunnen vinden om de schattige esthetiek, flinterdunne gevechtsmechanismen en het bouwen van steden te verwezenlijken. samen in een moderne context.

De kolonisten: nieuwe bondgenoten

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Ik heb lang geklaagd over het ontbreken van een knop voor vooruitspoelen in dit spel. Het is een raadselachtige omissie, aangezien eerdere Settlers de speler de tijd lieten versnellen zoals hij wilde, en misschien is de bedoeling erachter om je te dwingen je te concentreren op je productieketen in plaats van vrolijk verder te zwerven zonder te merken dat je houtzagerij al een tijdje zonder hout zit. dagen achter elkaar. Maar als dat het geval is, is het een misplaatst stukje ontwerp.

In plaats van mijn focus op de details te verscherpen, leidde het kijken naar alles dat zich afspeelde in het tempo van een tektonische plaat alleen maar tot etterende wrok. De productieketen van ruwe grondstoffen tot eenheden en items zou het beste deel van dit spel moeten zijn, een kans om de plaatsing van alle prachtig gemodelleerde gebouwen zorgvuldig te plannen en een welwillende blik te werpen op elk van hun rollen bij het veranderen van bijvoorbeeld stenen blokken in hamers voor ingenieurs. Of ijzererts tot ijzerbaren tot bijlen voor soldaten. Naarmate je dieper in de campagne graaft en je nederzettingen complexer worden, kun je hier genieten van het bouwen van efficiënte kleine clusters van gebouwen en kijken hoe mensen op goed geoefende wijze grondstoffen tussen hen beheren.

Op deze momenten, wanneer het allemaal werkt, geeft The Settlers: New Allies een overtuigende indruk van een spel waar nieuwkomers in strategie en stadsbouw van zouden genieten. Er is iets aan de felle kleuren en het strijkersgedeelte in de soundtrack dat je gewoon ontspant. Er is iets in de manier waarop woningen in kleine terrassen samenkomen terwijl je ze neerzet, met bruggen over wegen, waardoor je hunkert naar orde en zelfs eigenheid in deze cynische, chaotische wereld. Het is gezond. Vriendelijk. Makkelijk te lezen.

De kolonisten: nieuwe bondgenoten

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Zes uur later is ‘makkelijk lezen’ echter veranderd in ‘frustrerend oppervlakkig’. Wanneer zich een probleem voordoet in de logistiek van uw stad, is de hoofdoorzaak bijna altijd dat een steengroeve of houtzagerij geen oogstbare steen of hout meer heeft. Daar is een duidelijke oplossing voor: het plaatsen van een steengroeve of een houtzagerij in de buurt van nog meer stenen of bomen. Maar vanaf het moment waarop je beseft dat je geen ijzer meer hebt tot het moment dat krijgers weer uit je kazerne komen lopen, voelen verschillende eeuwigheden alsof ze voorbij zijn. Het is geen omvangrijke logistieke uitdaging om op te lossen, maar een langdradige uitdaging.

staat in overwatch 2

En dat zou ongeveer acceptabel zijn als de RTS-helft van het spel diep en boeiend was. Maar dit is The Settlers. Zelfs in zijn MS-DOS-pracht hoefde je alleen maar een menigte krijgers te rekruteren om de militaire suprematie te bereiken en met de rechtermuisknop op een vijandelijke toren te klikken. Dat blijkt ook hier. Je kunt nu inzoomen op de strijd en elke bijlzwaai in meer detail observeren, maar daar beneden is nauwelijks sprake van een Total War. Gezondheidsbalken raken uitgeput als er weinig tot geen rekening wordt gehouden met flankhoeken, eenheidsvermoeidheid of hoogtevoordeel. Het tactische element van de strijd reikt alleen tot de samenstelling van je leger – bewakers met een hoge gezondheid, lage DPS, krijgers met een hoge DPS en afstandsboogschutters en arbalistische eenheden – maar zelfs dan vermoed ik dat het hebben van een algeheel numeriek voordeel al voldoende is. 'tactiek' die je nodig hebt om de meeste gevechten te winnen.

Er is slechter nieuws op het technische front: dit is geen stevig fort. In multiplayer-schermutselingen zijn vertragingsproblemen de grootste vijand van allemaal, waardoor kolonisten stil blijven staan ​​en totaal weigeren geselecteerd te worden. Het is een soepelere rit in de singleplayer, maar ik had nog steeds verschillende bevriezingen van het laadscherm en slechts een paar crashes op de desktop net na het laden van een opgeslagen bestand.

De kolonisten: nieuwe bondgenoten

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

Er is ook geen verlossing te vinden in het verrassend dialoogrijke verhaal van de campagne. Je reist tussen de eilanden van een prachtige tropische archipel, waarbij je bandieten afweert en op zoek gaat naar gestolen schatten en artefacten, maar dit lijkt veel op het herhaaldelijk bouwen van nederzettingen en vervolgens op het filmpjepictogram boven het hoofdkwartier van je basis te klikken nadat je bepaalde doelen hebt bereikt. Net als al het andere hier zijn de personages en de dialogen vertederend naïef en gezond, zoals een Europese chocoladeadvertentie in het Engels nagesynchroniseerd, maar dat is niet voldoende om je te laten investeren in het lot van je mensen.

Een goede RTS-campagne zou in elke missie een heel specifieke uitdaging moeten vormen, zoals de originele campagne van Starcraft II dat doet. Je scheurt je vorige draaiboek open en streelt je kin over hoe je met een nieuw obstakel in de omgeving of met beperkte middelen om moet gaan. Daar is hier niet genoeg van. De omvang van de operatie die u beheert groeit, maar het voelt niet fris van de ene handeling naar de andere.

Er zijn echter zeer specifieke voorwaarden waarop je van dit spel kunt genieten. Elke vezel ervan lijkt bedoeld om je te ontspannen en te troosten, van de schilderachtige en landelijke scènes die de Snowdrop-engine van Ubisoft oproept tot de volkomen vergeetbare maar toch rustige campagneplotbogen. Voor een spel waarin je regelmatig tientallen mensen naar hun ondergang stuurt of tientallen vijanden afslacht, is het vreemd vredig.

grand theft auto 5 cheatcodes xbox 1

De kolonisten

(Afbeelding tegoed: Ubisoft)

En er is ook enige waarde voor nieuwkomers in het genre en jongere spelers. Wat voor de ene speler misschien te simpel lijkt, kan een handig toegangspunt zijn voor een andere speler, hoewel de bovengenoemde technische problemen geen onderscheid maken op basis van ervaringsniveau.

Misschien ben ik zo hard op zoek naar positieve punten, simpelweg omdat het zo moeilijk is om een ​​spel te verslaan dat zo serieus lijkt en je zo graag wil laten genieten. Het voelt alsof je een domme en slecht opgevoede maar uiterst schattige puppy wegjaagt. Oude Settlers-fans zijn misschien beter bediend door de opkomende Pioneers of Pagonia, wiens ontwikkelaar Envision Entertainment de grondleggers van de originele Settlers-spellen omvat. Maar voor groenere strategiespelers die niet willen worden ondergedompeld in ingewikkelde mechanica, of gewoon nostalgische fauteuil-generaals die dringend behoefte hebben aan ontspanning, is er hier iets. Als je het geduld hebt.

The Settlers: nieuwe bondgenoten: prijsvergelijking Amazone De Kolonisten: Nieuwe Geallieerden 600... £ 3,99 Weergave Ubisoft The Settlers: nieuwe epische bondgenoten... £ 3,99 Weergave Kinguin VK The Settlers: Nieuwe Allies-pc... £ 9,03 Weergave CD-sleutels The Settlers: nieuwe bondgenoten (PC)... £ 50,19 £ 30,29 Weergave G2A VK £ 53,09 £ 41,44 Weergave Toon meer aanbiedingenWe controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten voor de beste prijzen, mogelijk gemaakt door The Verdict 60 Lees ons beoordelingsbeleidDe kolonisten: nieuwe bondgenoten

Een trage en al te simplistische kijk op het bouwen van steden en het voeren van oorlogen, maar gezegend met een gezond uiterlijk en een ontspannen sfeer.