The Elder Scrolls II: Daggerfall-recensie

Dit is het echte leven. (Tenminste als je een zwaardzwaaiende dwerg bent die uit de noordelijke delen van Skyrim komt.)

beste merk gaming pc

Om de 30e verjaardag van The Elder Scrolls te vieren, publiceren we onze originele recensies van elke hoofdgame in de serie vanuit onze archieven. Deze recensie verscheen voor het eerst in Game Geek HUBUK nummer 35, in september 1996.

Zoals met Arena , wordt de enorme omvang en vrijheid die de serie biedt het belangrijkste verkoopargument. Hier geeft James toe dat hij de game al meer dan 70 uur speelt en nog steeds niet het gevoel heeft dat hij een deuk heeft gemaakt. Hoewel Daggerfall een paar extra punten scoort ten opzichte van zijn voorganger, slaagt hij er net niet in de grens van 90% te doorbreken; de verouderde presentatie houdt hem tegen. 'Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om met Spectrum-lettertypen zo'n lelijk grijs uiterlijk te creëren, is een raadsel.' Als je Daggerfall zelf wilt ervaren, hebben we een stapsgewijze handleiding voor het spelen van dit stukje geschiedenis van Elder Scrolls op moderne pc's.

De kaart.

(Afbeelding tegoed: Bethesda)

Als je een procentuele score zou moeten geven aan je leven tot nu toe, wat zou dat dan zijn? Denk eens aan school, de slechtste banen ooit, ouders, vrienden, sport... alle successen en mislukkingen die de afgelopen 25 jaar zijn opgestapeld. Stel je nu voor dat je Daggerfall speelt, en je zult waarschijnlijk een soortgelijk proces moeten gebruiken om tot een punt te komen.

Ik speel Daggerfall nu ongeveer 70 uur en ben nog nergens gekomen. Het gevoel, zoals ik moet zeggen 'genoeg is genoeg', is een van die onmogelijk vast te stellen gevoelens van beloning en tevredenheid, waarbij voor de goede orde een beetje frustratie aan de emotionele bouillon wordt toegevoegd. Het is het soort dat op je afdwaalt na een paar dagen echte tijd die uitdagend zijn geweest en met plezier zijn verlopen, maar, nou ja, niets hebben bereikt waar je jezelf een compliment voor zou geven.

Moet weten

Ontwikkelaar Bethesda Softworks
Minimaal systeem 486DX2/66, 8 MB RAM
Aanbevolen Pentium 100, SVGA
Goede ondersteuning Alle belangrijke kaarten
Datum van publicatie 20 september 1996

Controleer Amazon

Dus is het goed? Ja. Erg. Maar het is ook heel, heel langzaam. Het is niet zo structuurloos als Elite, maar bijna. Aan het begin van het spel zit je in een kerker en, denk je, prioriteit één moet ontsnappen zijn. Dus nadat je je een paar uur lang een weg hebt gebaand door donkere gangen en grote grotten, springt de uitgang uit een muur en kom je uit in het stralende daglicht. Je kijkt naar je logboek, het boekdeel van evenementen, speurtochten en missies waar Bethesda zo vriendelijk voor is geweest, en dat binnen een paar dagen spelen tot een werkelijk enorme omvang zal uitgroeien. En dan vraag je je af of je gewoon genoten hebt.

Het antwoord zou ja moeten zijn. De gevechten die je zojuist hebt meegemaakt zijn hetzelfde als in het origineel. Om te vechten houd je de rechtermuisknop ingedrukt en beweeg je de muis rond om je wapen te bewegen. De richting waarin je beweegt, bepaalt de kracht en nauwkeurigheid van elke slag, en dus de schade. Het is een systeem dat heel goed werkt en je altijd midden in de actie houdt. Het landschap is gevarieerd en groots, en het ontwerp van alle kerkers is eigenlijk logisch. Daggerfgall zit boordevol monsters, items, interessante kamerontwerpen, een automatische kaart en alles wat je maar kunt wensen om een ​​goed avontuur in Ultima Underworld-stijl te maken.

necromantie boek bg3

Een pagina uit onze Daggerfall-recensie in Game Geek HUBUK

(Afbeelding tegoed: toekomst)

De 3D Xngine-technologie is een van de beste die er is en geeft volledige bewegingsvrijheid in een wereld met textuur in kaart gebracht met springen en hurken en een besturingsmethode die vergelijkbaar is met die van Terminator: Future Shock. De monsters zijn nog steeds op bitmaps gebaseerd en zien er een beetje gedateerd uit naast de polygonen van Quake, maar omdat je de meeste van hen gewoon wilt doden, maakt dat niet echt uit. Deze underground capriolen (die uiteindelijk het grootste deel van de speeltijd in beslag nemen) worden aangevuld door de stadsdelen. Hier neemt het spel een rustiger tempo aan.

Het is onmogelijk om niet op een zijspoor te raken door het enorme aantal beschikbare mogelijkheden

Voor de eerste keer een nieuwe stad betreden is een ontnuchterende ervaring. Ze zijn groot en vol met mensen. Je hebt geen idee waar je heen moet of wat je moet doen. Als je naar je logboek kijkt, zie je de kleinste hint van de zoektocht die vermoedelijk door het hele spel loopt en de belangrijkste uitdaging vormt. Het is echter onmogelijk om niet op een zijspoor te raken door het enorme aantal beschikbare mogelijkheden. Sluit je aan bij gilden en word om te beginnen lid van een tempel. Ontvang training en onderneem vervolgens enkele eenvoudige zoektochten naar geld, roem of gewone ervaring. Naarmate u slaagt, groeit uw reputatie en gaat u voor. Als jouw trap burgers doodt (altijd een hoop gelach in het origineel), dan wacht je de reputatie van een moordenaar. Het is ook aanzienlijk moeilijker om de stadswachten te verslaan die je komen tegenhouden, en nu betekent falen een gevangenisstraf (487 dagen lijkt de norm voor een eerste moordmisdrijf).

gamen. monitor

Maar net als die oude op DOS gebaseerde tekstavonturen en 'echte' rollenspellen, ligt Daggerfalls hart bij de ontwikkeling van je karakter. Je personage heeft verschillende fysieke en mentale eigenschappen en 12 vaardigheden die daarop zijn gebaseerd. Naarmate je op avontuur gaat en ze gebruikt, worden ze beter, en jij wordt er beter in. Ook levert onderzoek, plundering en algemene plundering nieuwe uitrusting op die je kunt verkopen of gebruiken. Dus je vordert op dit pad en, ervan uitgaande dat je niet wordt gedood, bestuur je een megakrachtig personage. Het zorgen voor het personage en het opbouwen ervan is wat het spel zo leuk maakt, en gelukkig is de mogelijkheid om het spel op te slaan nu vrijwel onmiddellijk beschikbaar, zodat voorzichtige kerkerverkenning een verleidelijk gevaarlijk vooruitzicht wordt.

Een gebouwinterieur.

(Afbeelding tegoed: Bethesda)

Waar Daggerfall zo hoog scoort, is de enorme reikwijdte van de wereld die je kunt verkennen. Het hele continent is opnieuw tot in de geestdodende details vormgegeven, met overal steden, dorpen, tempels en kerkers. Als je er omheen reist, veranderen de mensen om het klimaat te weerspiegelen, en de hele ervaring lijkt nog authentieker. Gecombineerd met de personages maakt dit het spel. Lords of Midnight 3, Frontier II en Privateer hebben geprobeerd een vrije, maar toch gestructureerde wereld te creëren, maar geen enkele is hier in de buurt gekomen.

Onze Elder Scroll-recensies

De Elder Scrolls: Arena
The Elder Scrolls II: Daggerfall
The Elder Scrolls III: Morrowind
The Elder Scrolls IV: Vergetelheid
The Elder Scrolls V: Skyrim

Waar Daggerfall verbeterd is ten opzichte van de eerste game (die grotendeels verantwoordelijk was voor het in de mond van gamers leggen van Bethesda's naam) is dat het een stuk gevarieerder is. Terwijl The Elder Scrolls: Arena in feite een zeer repetitieve collect-'em-up was, heeft Daggerfall een grotere ondersteunende structuur. De verscheidenheid aan mensen, speurtochten, doelen en trajecten die je carrière met zich mee kan brengen, is groter en substantieel interessanter. Het oude, op vragen gebaseerde karaktergeneratiesysteem blijft bestaan, maar is aangevuld met een volledig aanpasbare karakterklasse-maker (hoewel het eerlijk gezegd een beetje langdradig en saai is om mee te spelen). Het systeem voor het maken van spreuken is (denk ik) groter en veelzijdiger. Vechters worden beter verzorgd en dieven hebben meer mogelijkheden om uit te blinken in sommige van hun speurtochten.

De enige onbetwistbare zwakte van Daggerfall is de presentatie ervan. Met alle apparatuur die tegenwoordig beschikbaar is voor programmeurs en artiesten, is het een raadsel hoe ze erin geslaagd zijn om zo'n lelijk grijs uiterlijk te produceren met Spectrum-lettertypen. Het heeft helemaal geen invloed op het spel. Sterker nog, alle gebouwen, monsters en uitrusting zijn heel goed getekend, wat het alleen maar raadselachtiger maakt.

De diepgang van Daggerfall reikt veel verder dan de 1400 woorden in deze recensie. Het is ongeveer zo groot en gedetailleerd als een spel ooit zou kunnen worden zonder onder zijn eigen gewicht in te storten. Ondanks dat alles, zoals het geval is geweest met vrijwel elk vervolg dat ik onlangs heb beoordeeld, heeft het een enorme schuld aan het origineel. Maar aangezien Bethesda hier een van de beste formules heeft, is dat geen slechte aanbeveling.

gtx 1650
The Elder Scrolls II: Daggerfall: prijsvergelijking Geen prijsinformatie Controleer Amazon We controleren elke dag meer dan 250 miljoen producten op de beste prijzen Het vonnis 89 Lees ons beoordelingsbeleidThe Elder Scrolls II: Daggerfall